Heaven is a place on earth - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Kim Spel - WaarBenJij.nu Heaven is a place on earth - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Kim Spel - WaarBenJij.nu

Heaven is a place on earth

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

11 Oktober 2013 | Australië, Airlie Beach

How's it goin' team?

Toen Wendy in december tegen mij zei dat ik alleen naar Australië moest gaan, omdat het zo'n geweldige ervaring was, heeft ze één ding absoluut aangeraden: zeilen met de Anaconda III naar de Whitsundays! Stom toevallig had Pascal precies dezelfde tocht in 2000 gedaan, ook met de Anaconda III
Dus....voordat ik richting Airlie Beach vertrok, de trip gelijk maar via internet geboekt. Ik had eerst 4 dagen in Airlie Beach zelf en sliep in een super hostel; 'Backpackers by the bay'
Ontzettend relaxte sfeer, zwembad, hangmatten, heel leuk personeel en gezellige backpackers.
Ik sliep met 3 meiden op de kamer, die mij Airlie Beach zowel overdag als 's nachts hebben laten zien.
We zijn van Ierse pubs en een mega schuimfeest in 'Magnums' naar een soort 80's beachparty geweest. Overdag volop van het prachtige weer genoten. Ze hebben hier in dit soort plaatsen 'Lagoons' gemaakt met palmbomen, zand of grasvelden en lifeguards. Om zo de oceaan in te gaan kan erg gevaarlijk zijn vanwege de kwallen. Zo is de 'bluebottle' erg naar, maar de slechts 1-2 cm grote, doorzichtige Irukandji kwal is volgens wetenschappers het giftigste dier op aarde en kan dodelijk zijn. Deze lagoons zijn dus prima alternatieven. Overal barbecues, waar gezinnen of groepen vrienden hun eten bereiden. De sfeer is moeilijk uit te leggen, maar iets wat ik absoluut niet ken in Nederland. Iedereen is vriendelijk, behulpzaam en altijd in voor een praatje. Loop je met je backpack een heuvel op, stopt er een auto met een hele aardige man; "Where you goin', love?" "Do you need a ride?"
In Nederland zou ik NOOIT instappen, hier is dat gewoon anders. Het voelt goed en absoluut niet bedreigend. Hele leuke, spontane gesprekken die zo ontstaan. Over Australië en hoe het is om hier te wonen tot aan de Olympische Spelen waarbij (uitspraak door Aussie) Pieter ven the Hoekenbend hun trots Ian Thorpe met zwemmen versloeg. Op maandag met 2 meiden van het hostel naar yoga op het strand gegaan...briljant plan en de 'Half moon pose' en de 'Down dog' gingen nog wel, maar brak zowat mijn rug bij de 'Camel pose' en de 'Eagle pose'. Raadpleeg Google maar en dan moet je je een voorstelling maken hoe dat er bij mij uitziet....whahaha! Blij dat mijn camera niet mee was. Ik ben best flexibel, maar dit ging echt te ver. Heb nog 2 dagen met stekende pijn in mijn bilpartij gelopen.

Dinsdag 8 oktober was het dan zover; de zeiltocht met de Anaconda III!
Moet zeggen dat het een heel raar gevoel gaf om op dezelfde boot te stappen, waar jaren geleden Wen en Pascal ook mee zijn wezen zeilen.
Raakte direct in gesprek met een Chinees meisje en vond het heel bijzonder dat zij alleen op reis was (is in China best bijzonder). Ik heb haar veel gevraagd over de cultuur, opvoeding, liefdesrelaties en de regering in China. Was een heel bijzonder gesprek; wat een wereld van verschil met de Nederlandse cultuur en opvattingen.
Aan boord met iedereen kennisgemaakt, was vanaf het begin duidelijk dat het een hele leuke groep mensen was. Ik sliep in een hut met 2 Canadese mannen en een vrouw uit Ierland. Wat waren die hutten klein...maar als backpacker ben je al gauw enige vorm van schaamte kwijt, je moet wel. Alleen het opruimen van onze bagage leverde al hele grappige taferelen op, hoe vaak we niet vanwege de deining tegen elkaar opgebotst zijn. We spraken na 5 minuten al af om ons maar niet steeds te verontschuldigen anders bleven we aan de gang.
De crew stelde zichzelf voor; van die zongebruinde surf- en duiktypes, die de sfeer er goed inbrachten door hun enthousiasme. Om 19.00 uur zeilden we weg. Het was al donker en de hoeveelheid sterren die we zagen was ongelooflijk. Het was een prachtige avond en iedereen maakte kennis met elkaar op het dek. Er werd even een schifting gemaakt tussen de snorkelaars en de gecertificeerde duikers, omdat die volgende ochtend de duikers direct zouden duiken in de buurt van Whitehaven Beach. Na mijn 3 prachtige duiken in Cairns kon ik niet wachten om weer onderwater te gaan.
Om 23.00 uur naar bed om vervolgens om 2.00 's nachts klaarwakker te zijn vanwege de ontzettende warmte in de hut. Heb mijn kussen en laken gepakt en ben buiten op het dek gaan slapen. Was niet de enige met dit idee en al gauw lagen we met z'n tienen onder de schitterende sterrenhemel te slapen. Om 6.00 uur kwam de zon langzaam op en lagen we voor anker bij het beroemde Whitehaven beach. Wow, Heaven is a place on earth! Onbeschrijflijk helder turquoise water, heel fijn spierwit zand, prachtige palmbomen en volop vissen. Beetje gedoken en gesnorkeld. Op het strand gelegen en een wandeling gemaakt naar een uitkijkpunt op het eiland. In gesprek geraakt met Kirri en Bruce uit Perth, hele leuke mensen waar ik gelijk een klik mee had.
Met Bruce serieuze gesprekken gevoerd over de wereldproblemen (die zo ver weg lijken te zijn van Australië) en Kirri is gewoon zo gek als een deur. Alleen maar dubbelgevouwen gelegen, we hadden echt dezelfde humor (dat gebeurt toch niet vaak, dat je zo iemand tegenkomt).
Werd meteen voor hun beruchte Christmasparty in Perth uitgenodigd. Verkleed je als je favoriete artiest of filmster en een grote barbecue- poolparty bij hun thuis. Beetje ver om met de Kerst weer heen te gaan, maar zo'n Kerst zou je toch nooit vergeten haha.
's Middags voeren we richting Luncheon Bay voor een duik, was mooi, veel vissen en achteraf bleek ik ook nog eens een record van de Anaconda te pakken te hebben; na 28 min. duiken en nog 140 bar in de tank overhebben. Ze vroegen zich af of ik wel geademd had.
Die avond mijn allereerste nachtduik gemaakt. Het werd uiteindelijk mijn beste en gaafste duik ooit. We waren een heel stuk van de eilanden af naar een rif gevaren. Cluster of four (Bait Reef) en het was adembenemend. Grote vissen die met ons mee zwommen, omdat zij gebruik maakten van onze zaklampen. Als wij op kleine visjes schenen, zagen de grote vissen hun prooi en vraten ze direct op (klinkt luguber nu, maar spectaculair om te zien). En toen....eindelijk, schildpadden!
Gigantische zeeschildpadden van wel 1,5 meter breed. Ik ben met een schildpad meegezwommen en kon tegelijkertijd mijn hand op zijn schild leggen, onbeschrijfelijk. We zwommen door een soort groeven en grotten van koraal en opeens zwommen de schildpadden onder en boven ons langs, zo bizar! Ook kwamen we nog 2 rifhaaien tegen, die heel rustig aan de rand van het rif hun gang gingen.
Na 35 min. kwam ik wederom boven met nog bijna driekwart bar in mijn tank (moest wel mee omhoog, omdat mijn duikbuddy zonder lucht kwam te zitten). De hele verdere avond werden er grapjes gemaakt over het feit dat het logisch is dat ik haast geen lucht gebruik, omdat de Dutchies het gewend zijn onder zeeniveau te leven.
De volgende ochtend op dezelfde plek gedoken en dit keer ook een grote pijlstaartrog gezien. Wat een kleuren onderwater....
Beetje zonnen, wind in de zeilen, gitaarspelende divemaster...hier kan ik wel aan wennen. 's Avonds met mijn roommates uit Canada en nog 6 anderen een heel grappig spel gespeeld: 'Cards against humanity'. Je had 10 kaarten met zinnen of namen in je hand en omstebeurt draaide iemand een andere kaart om met een zin erop, bijv: Next time on dr. Phil; what will my child say about my obsession for..............
Iedere speler moest een kaart uit zijn eigen hand blind neerleggen met volgens hem/haar meest hilarische antwoord. Degene die de vraagkaart had omgedraaid kreeg alle antwoorden en las ze hardop voor. Je snapt dat daar de meest bizarre, grove en seksistische antwoorden op kwamen, hilarisch!!!
De volgende dag weer gedoken en we werden met een klein motorbootje naar het rif gevaren. Alle duikspullen aan, wetsuit, trimvest met tank, gewichtengordel etc. etc. en ik zag de bui al hangen. Ik en kleine bootjes....shit! Vanaf de grote boot overstappen nam ik heel letterlijk. Ik stapte er overheen...toen ik in het bootje 'landde' viel ik zo voorover (dankzij mijn supermotoriek en die zware duikuitrusting) de andere kant het water in. Nadat de duikinstructeur eindelijk klaar was met lachen, moest ik dat verdomde bootje nog in. Dat bleek ook nog een hele klus. Werd aan mijn tank dat bootje in gehesen en kwam als een soort aangespoelde orka languit op de bodem van dat bootje terecht. Was iedere vorm van vrouwelijkheid inmiddels verloren, maar goed ben dit inmiddels wel van mijzelf gewend. Na de prachtige duik werden we weer met datzelfde bootje opgepikt....ging niet weer figureren in de nieuwste 'Free Willy' film, dus ik besloot gewoon terug te zwemmen. Brock, mijn buddy was zo lief om met mij mee te zwemmen, maar dat viel nog best tegen met alle stroming. Na de duik nog even het duiklogboek van Alain (grappenmaker uit Zwitserland) samen met Kirri aangevuld. Wat Alain onderwater allemaal heeft gezien, hou je niet voor mogelijk. o.a. Poledancing dolphin, terrorist submarine, 3 legged gay Manta Ray etc. Zo ontzettend gelachen, zeker omdat Alain nog steeds niet weet dat dat in zijn logboek staat.
's Avonds feestje op de boot met een barbecue en leuke muziek!
Met een toepasselijk liedje, Wendy: 'On top of the world' van Imagine Dragons (lekker nummer). Nog een record verbroken door met 13 mensen onder de douche te staan (met kleding aan hoor mam, we houden het gewoon netjes) in die mega kleine 4 persoons hut (zie foto)
Nog één duik de volgende ochtend en toen kwam het afscheid nemen. Het was echt geweldig en ik mis alle leuke mensen nu al.

Ben nu onderweg naar weer een hoogtepunt van mijn reis: Fraser Island. Even 12 uur in de Greyhound richting Hervey Bay!

@Paul: leuk dat je dat van Magnetic Island hebt opgezocht, ben gek op leuke weetjes!

Love, Kim

  • 11 Oktober 2013 - 16:58

    Linda:

    Hi Kim,
    Sounds like you are having a blast over there. But who wouldn't?!
    Really enjoying reading your blogs. Had to laugh about the yoga poses. Yeah, some poses can be difficult. It's all about balance, hm maybe that's why you fell out the small boat ;-). Cannot wait to hear more about your travels.

  • 11 Oktober 2013 - 18:49

    Monica:

    Hey Kim,

    wat heb ik zitten lachen om je verhaal, zie die yoga les toch wel voor me haha
    Maar meid wat een geweldige tijd moet je hebben daar, en zoveel leuke en gezellige mensen, is toch geweldig!
    ik wacht weer op je volgende verslag, tis geweldig om te lezen

    liefs Moccitocci

    Ps Heb Joep en Sam een extra dikke knuffel gegeven zoals beloofd!!

  • 11 Oktober 2013 - 18:52

    Corrie Koedam:

    wauw Kim, wat een verhaal weer en wat had ik het graag mee gemaakt dat jij " in" dat bootje ging!
    Fijn dat je zoveel gezellige leuke mensen ontmoet en dat je zo veilig met ze mee kan gaan.
    Geniet nog even verder want de tijd gaat snel genoeg!
    Doe je ding en neem de tijd om overal bewust van te genieten en over je heen te laten komen
    Kuzzzzzzzzzzzzzzz Corrie

  • 11 Oktober 2013 - 19:47

    Marjolein:

    He girl!

    Aardig tikwerkje moet dat geweest zijn in de Greyhound. Maar hoe je het allemaal opschrijft ... dat verdient een goude griffel hoor!! Lag weer in een deuk! Die actie van de grote boot naar de kleine boot... had het graag willen zien ;-)

    Hoop dat je een beetje kan slapen in de bus en gekke idioten naast je hebt zitten.

    Spreek je snel, dikke kus

  • 11 Oktober 2013 - 21:03

    Schwester:

    Hoi Kimster!!

    Wat een mooi verhaal weer en wat moet ik om sommige stukken lachen! Jammer dat ik het niet met eigen ogen heb gezien maar je beschrijft het alsof ik erbij was. Ik zag de beelden voor me :)!!

    En wat grappig dat jij eigenlijk beschrijft wat ik ook op papier had gezet (ehhh zussen?? ;))... Alleen begaf bij mij de computer het waardoor ik mijn hele verhaal kwijt was (weet je het nog). Des te mooier om het via jou toch nog op het scherm te zien ;)!

    Kimster, ik zal zeggen: volgend jaar een reünie plannen op de Anaconda III? Maken we er een zussenavontuur van :)!

    Love you! En ehhhh ik mis je best wel... Al zien we elkaar in nl ook niet dagelijks...

    X Wen

  • 11 Oktober 2013 - 21:56

    Kim Spel:

    @Linda I'm really having the time of my life, and yes maybe I do have a serious balance problem.
    @Moccitocci die yogales was hilarisch! Lief dat je Joep en Sam een dikke knuffel hebt gegeven xx
    @Corrie jáááren geleden op Wion Paaskamp, met Pim samen in een groep ingedeeld tijdens het grote nachtspel. De eerste opdracht was om, ik geloof door Richard van Wijck, zo'n vieze, blubberige bosven overgevaren te worden. We moesten langzaam vanaf de schuine kant het bootje instappen. Ik hou de rand vd boot vast, maar op het moment dat ik mijn been in de boot wil zwaaien, duw ik de boot weg van de kant. Ik verlies, hoe kan het ook anders, mijn evenwicht en lig languit in die blubberzooi. Moest het hele spel nog beginnen. Weet nog goed dat Pimmetje er verschrikkelijk om heeft gelachen en ik had het het hele nachtspel superkoud haha.
    @Marleineke lief van je! Ik zit nog steeds in de bus, in mijn korte broek en heb het koud. Alle 'warme' spullen liggen in het bagageruim. Heb in totaal 2 uurtjes geslapen en de zon komt alweer op. De bus is maar halfvol en heb dus 2 stoelen tot mijn beschikking, heerlijk!
    Tot nu toe is het gekkengehalte in de bus vrij laag. Bedankt voor alle goede zorgen naar Joep & Sam. Doordat jij, mijn ouders en Monica zo goed voor ze zorgen, kan ik hier met een gerust hart van mijn vakantie genieten. Kus
    @Best sister of the year ik zou zeker een zussenavontuur op de Anaconda III willen houden, tja denk alleen dat mijn favoriete zwager een beetje gaat mopperen dan ;-)
    Ja, ik weet nog dat jij je hele verhaal kwijt was. Leuk dat het zo leek op mijn verhaal, zus!
    Lieverd, love you to the moon and back and miss you heaps (favoriete Aussie woord)

  • 11 Oktober 2013 - 22:23

    Nina:

    Bert en ik liggen dubbel hier op de bank met onze levendige fantasie over hoe jij in de boot ben gestapt! (of eigenlijk niet ;-)!) X

  • 12 Oktober 2013 - 00:31

    Greet Gallagher:

    Kim.wat een fantastisch leuk verhaal weer.ik zag alles helemaal voor me gebeuren.We zijn blij dat je zo geniet. Kijken uit naar je volgende "spannende""leuke"ervaringen!!liefs Mike enGreet

  • 12 Oktober 2013 - 09:19

    Pa En Ma:

    Hoi Kim,

    Opnieuw zulke ongelofelijke avonturen! Humor, muziek, prachtige natuur en zo te zien heerlijk weer. Zo, wat ben jij aan het genieten. En.... Wat een leuke reisblogs! Floortje zou er jaloers op zijn. Dus toch maar in boekvorm uitgeven, straks.
    Leuk ook je gisteren even te hebben gesproken via FaceTime, toen je net in de bus zat.
    Alles gaat prima met Joep en Sam, Monica heeft vandeweek een paar keer lange tojd bij ze gezeten. En ze had zelfs je huis gestofzuigd. Wat heb jij toch voor vriendinnen?

    Maar goed, op naar de volgende reeks mooie en onvergetelijke gebeurtenissen en natuurlijk naar ons plezier om hierover je verslagen te lezen.

    Pa en ma

  • 12 Oktober 2013 - 12:44

    Kim Spel:

    @Nien...groetjes aan Bertus! Fijn dat jullie zo om mijn gestuntel kunnen lachen, kan ik uiteindelijk zelf ook (op dat moment zelf @&€$%#*) haha xxx

    @Greet en Mike veel liefs vanaf hier. Leuk dat jullie mij zo trouw volgen

    @paps en mams ik heb de beste vriendinnen die er maar zijn... En wat betreft Floortje Dessing, die zou ik wel aan mijn vriendenkring willen toevoegen hoor. Lijkt me geweldig met haar over alle prachtige plekken op aarde te praten en vooral de grappige verhalen te horen.
    Vind het zelf ook leuk om zo 1x in de week even bij te kletsen via FaceTime. Veel liefs

  • 12 Oktober 2013 - 20:14

    Laura :

    Hai lieve Kim,

    Wat heb ik gelachen om je verhaal! Als een orka in het bootje liggen whaha! Heerlijk wijf ben je toch!
    En wat lijkt het me gaaf om te duiken, zeker als jij die nachtduik
    beschrijft!
    Geniet nog maar flink daar!!!

    Hele dikke kus
    Lau

  • 14 Oktober 2013 - 23:00

    Roy:

    Hai Kim,
    Het zal straks wel weer wennen zijn thuis. Maar wel veel sterke verhalen rijker.

  • 15 Oktober 2013 - 05:44

    Kim Spel:

    @Lau, je ziet het helemaal voor je hè?! Erg charmant... En wat betreft duiken, dat raad ik iedereen aan...de onderwaterwereld is erg bijzonder!
    @Roy hahahaha, je bedoelt het vast niet zo, maar 'sterke' verhalen??? Ik heb de verhalen niet verzonnen, anders had ik mijzelf een stuk eleganter en motorisch vaardiger neergezet. Maar het zal zeker wennen zijn in Nederland, moet eerlijk zeggen dat ik familie en vrienden best wel mis (soms), maar Nederland zelf totaal niet.

  • 15 Oktober 2013 - 10:42

    Daniëlle Bouwman-Slaman:

    Wauw wat heerlijk om je verhalen te lezen Kim,heb er echt van genoten en ook erg om gelachen :)
    Wat beleef jij daar een geweldige tijd....echt om jaloers op te worden :)
    Ga nog lekker heeeel erg veel genieten daar,maar dat zal zeker lukken!!
    Liefs en dikke kus Daniëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 16549
Totaal aantal bezoekers 29967

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 04 November 2013

Australia

Landen bezocht: