50 Tinten Groen - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Kim Spel - WaarBenJij.nu 50 Tinten Groen - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Kim Spel - WaarBenJij.nu

50 Tinten Groen

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

02 November 2013 | Australië, Melbourne


G'day mates,

Mijn laatste dagen in Australië zijn aangebroken en dat is een heel raar gevoel. Natuurlijk vind ik het leuk én fijn om mijn familie, vrienden en Joep & Sammie weer te zien, maar ik laat een stukje van mijn hart achter in Australië. Het is niet uit te leggen aan mensen die hier nog nooit geweest zijn, maar Australië voelt heel vertrouwd, warm en een veilige haven...als een soort thuis.

Ik ben afgelopen dinsdag naar Melbourne gevlogen. Zat in het vliegtuig naast een Aussie en hij bleef zijn levensverhaal maar vertellen aan mij. Het punt is dat hij ontzettend snel en met een enorm plat Australisch accent praatte. Met de normale vliegtuiggeluiden erbij, kon ik maar 50% volgen van wat hij zei. Jemig, heb echt heel vaak zitten knikken en lachen, terwijl ik er geen barst van had verstaan. Wat moet hij gedacht hebben??
Vlucht was 1 1/2 uur en ik had geregeld dat ik op het vliegveld opgehaald zou worden door de car rental company. Zo stond ik om 8.30 uur aan de balie en kreeg ik spontaan een free upgrade van de auto. Ik had een kleine Toyota Yaris gereserveerd, maar eindigde met een gloednieuwe Toyota Corolla met 1300 km op de teller. Wat een heerlijke auto, maar sjonge wel even wennen aan de andere indeling vd auto en het links rijden.
Hoe vaak ik mijn ruitenwissers niet aan heb gedaan, ipv de richtingaanwijzer...
Melbourne is een grote (en voor Australische begrippen een drukke) stad. Ik was heel bewust met autorijden bezig en met mijn plaats op de weg...ik vond de bochten nog het raarst. Grote bocht als je naar rechts gaat en korte bocht naar links. Maar na 100 km ben je er wel aan gewend en gaat het eigenlijk prima. Speelde alleen wat verhalen door mijn hoofd van andere toeristen en backpackers, die behoorlijk heftige ongelukken hebben gehad, doordat ze het linksrijden niet gewend waren. Maar goed, ik stap in Nederland ook zo in iedere auto en weet dat ik goed kan rijden (geen typische vrouw achter het stuur), dus gewoon vertrouwen in hebben. En wat een geweldige tijd heb ik gehad....

Op woensdag naar Phillip Island. Overdag naar een Koala sanctuary en tegen het eind van de middag naar de Penguin Parade. Iedere avond, net na zonsondergang, komen honderden pinguïns uit de zee het strand op om naar hun nest op het eiland te gaan. Het zijn de kleinste pinguïns in de wereld, zo'n 30 cm groot. Het is een ontzettend grappig gezicht en ze lopen (waggelen) een behoorlijk stuk het eiland op. Tegen zonsopkomst gaan ze weer terug de zee in. We konden geen foto's nemen, omdat de ogen van deze kleine wezentjes zeer gevoelig zijn en er dus absoluut geen flitslicht mag zijn. Het mooie is dat de Australische regering de pinguïns beschermd en alle huizen in de omgeving heeft teruggekocht, zodat de pinguïns hun land terug kregen en veilig zijn. Zo wordt een groot gedeelte van het eiland voor verkeer na zonsondergang gesloten en de kleine pinguïns niet massaal aangereden kunnen worden.
Zo'n 2 uur terugrijden naar het hotel en lekker mijn bed in.

Donderdag een wat koudere dag, meer bewolking en prima om Melbourne zelf te gaan ontdekken. Een gezellige stad met veel heuvels. Er rijdt zo'n ouderwetse tram door de binnenstad en veel leuke winkels. Het deed me een beetje aan San Fransisco denken.
Het was ook nog Halloween die dag en hier en daar zag je wat verklede mensen lopen. Halloween is hier niet zo groot, als ik gedacht had. Naar mijn idee is het feest erg Amerikaans en daar willen de Aussies niet veel mee te doen hebben. Als buitenlandse backpacker kun je een work & holiday visum voor een jaar aanvragen, na dat jaar kun je een second year visa aanvragen, behalve de Amerikanen. Ik heb begrepen dat Australië de Amerikanen geen tweede jaar visum verschaft als een soort statement naar de USA en hun immigratiebeleid.
's Avonds niet te laat naar het hotel, want vrijdag wilde ik naar de Great Ocean Road, dus vroeg op.

De volgende dag om 6.30 uur op en rond 8.00 uur richting de Great Ocean Road. Gelukkig een super mooie dag, zonnig en heel helder.
De GOR is een kustweg van zo'n 240 km lang. Het is direct na de Eerste Wereldoorlog aangelegd door de teruggekeerde soldaten en gewijd aan de gesneuvelde soldaten.
Het is werkelijk een prachtige weg die slingert langs de kust, dan weer wat landinwaarts gaat, dwars door regenwouden en door prachtige groene valleien. Ik heb nog nooit zoveel verschillende tinten groen gezien en dan die kustlijn....stunning!
Een afslag genomen naar een vuurtoren en onderweg heel veel wilde koala's gezien. De koala's hier in de staat Victoria zijn anders dan de koala's in New South Wales of Queensland. De koala's in het zuiden hebben een donkerdere en veel dikkere vacht ivm het koudere klimaat.
Zelfs een paar koala's in het wild gezien met kleintjes...super!
Aangekomen bij de wereldberoemde '12 Apostles' en de 'London Bridge' rotsformaties in zee, los van de kust. Mooi en indrukwekkend en ik wilde het uiteraard wel weer graag vanuit de heli bekijken, dus zo gezegd, zo gedaan. Als ik reïncarneer, word ik helikopterpiloot van een traumaheli in Australië...dat lijkt me echt het ultieme beroep! Weer teruggereden na ruim 600 km afgelegd te hebben die dag. Mooiste en leukste autorit van mijn leven...

Zondagochtend vlieg ik weer terug naar Sydney en dan zit het erop. Maandagmiddag gaat mijn vlucht weer richting Nederland, via Dubai en London. *zucht*!

I've had the time of my life...

Love,
Kim

ps: Bedankt iedereen voor het trouw volgen van mijn blog en de leuke reacties!
Tot snel xxx

  • 02 November 2013 - 04:32

    Kim Spel:

    Er zitten trouwens maar 7 foto's bij, omdat ik alle fotoruimte verbruikt heb. Totaal 150 foto's...

  • 02 November 2013 - 07:03

    Laura Renes:

    Haai Kim,

    Wat een avonturen weer! Je hebt al zoveel gezien en nog is er volgens mij zoveel moois te zien daar! Ik zeg; sparen en weer terug

  • 02 November 2013 - 08:37

    Marjolein:

    Wat een geweldige verhalen weer! Ik ben benieuwd hoe vaak je straks in je eigen auto in Nederland alles verkeerd om doet. Heb ik me toen een aantal keer op moeten betrappen :-). Ontzettend gaaf dat je ook de helicoptervlucht gedaan hebt boven de amazing Great Oean Road.

    Spreek je snel weer, xx

  • 02 November 2013 - 09:02

    Nina:

    Ik was heel benieuwd naar dit verslag vanwege de titel...dat snap je! ;-)
    Ben heel benieuwd om ook verhalen van je te horen ipv te lezen.
    Tot snel, Goeie reis terug, X

  • 02 November 2013 - 09:22

    Els:

    Wat jammer dat het er al weer op zit, ook voor ons dan moeten we je verhalen gaan missen. Gr. Els

  • 02 November 2013 - 09:28

    Zaphra:

    Goede reis terug Kim. Ik heb genoten van je verhalen.
    Geniet nog ff die laatste dagen in Aussie.
    Liefs Zaphra en family

  • 02 November 2013 - 11:35

    Bert:

    had 5 minuten nodig om aan de bediening te wennen, maar ja, jij kan natuurlijk 100 km in 5 minuten...

  • 02 November 2013 - 11:36

    Bert:

    goeie en veilige thuisreis, we komen spoedig naar de foto's koekeloeren!

  • 02 November 2013 - 11:45

    Corrie Koedam:

    Van mij mag je daar blijven hoor, als je dan maar wel blijft schrijven!! hahaha
    Nog een paar dagen en dan weer in het lente weer, went wel hoor!
    We zien je wel weer in Nederland, een veilige vlucht en vast een warm welkom thuis
    Kuzzzzzz

  • 02 November 2013 - 12:12

    Kim Spel:

    Haha Bert...inderdaad!

  • 02 November 2013 - 12:45

    Linda M:

    Unfortunately, all good things end. However, you will still have all your memories which will last forever!
    Enjoy your few last days in Aussie and safe travels back home.

  • 02 November 2013 - 14:26

    Greet Gallagher:

    Lieve Kim.begrijp je gevoel over weggaan uit Australie met pijn in je hart erg goed!!!!zelfde had ik vanuit Nieuw Zeeland.stukje van mijn hart ligt daar nog steeds!!!
    Goede reis terug naar Nederland.en dan maar gewoon weer genieten van alle Hollandse dingen! !!Mike en Greer x x x x x

  • 02 November 2013 - 19:44

    Wendy:

    Neem alle mooie herinneringen maar fijn mee! Ik ben benieuwd naar alle verhalen die de blog om (een zeer waarschijnlijk) goede reden niet gehaald hebben!

    See you soon!
    Love you to the moon, the stars and back!!

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 4246
Totaal aantal bezoekers 29932

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 04 November 2013

Australia

Landen bezocht: