Hervey Bay & Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Kim Spel - WaarBenJij.nu Hervey Bay & Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Kim Spel - WaarBenJij.nu

Hervey Bay & Fraser Island

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

19 Oktober 2013 | Australië, Hervey Bay


How's it goin' Dutchies?

Met de Greyhound 's nachts van Airlie Beach naar Hervey Bay gereden. Had 2 stoelen voor mijzelf, WiFi in de bus en mijn warme kleding (helaas wel in de bagageruimte onderin de bus :-( ). Jemig wat heb ik het koud gehad, vanwege de airco en het koelt hier 's nachts goed af. Zat ik in mijn korte broek en shirtje, niet echt over nagedacht I know, maar mijn hersenen gaan geregeld op de vakantiestand en weigeren dienst. Het is hier dan ook net pas lente (iedere dag zo'n 32 graden, maar toch). Oké, sta je midden in Hervey Bay bij de busterminal en maar weer uitvinden hoe je naar je hostel of motel komt, de stadsbus gekozen, goedkoopste oplossing. Vertel ik aan de buschauffeur waar ik moet zijn, kent hij het motel niet. Hij pakt zijn telefoon, zoekt op internet, belt een collega, maar geen resultaat. Ik wist het adres, rijdt hij er speciaal langs...ongelooflijk wat een service! Allemaal even behulpzaam en vriendelijk. Motel gevonden en voor de deur afgezet. Dit keer 4 nachten in het motel geboekt, mijn eigen kamer en mijn eigen badkamer!
Voor het eerst naar de Australische televisie gekeken, het eerste wat ik zag was: 'Big Brother'...ook hier een triest programma, maar met een leuker accent!

De volgende dagen wat gerelaxt, uitslapen, zwemmen in het zwembad, hapje eten aan de boulevard, 's avonds drankje op terrasje etc. Op dinsdag de whale watching tour. Hervey Bay noemen ze ook wel: ' Whale watch capitol of Australia' dus ik hoopte op een mooie ervaring. Nou die kreeg ik! Ze waren nieuwsgierig naar ons en zwommen steeds onder onze boot door. We voelden zelfs de nevel op ons gezicht, van het water dat de walvis omhoog spoot, zo dichtbij waren ze. De walvissen besloten een show weg te geven, met Fraser Island als achtergrond; springen, met staart slaan, op rug zwemmen, de vinnen uitsteken, het was echt onwerkelijk! De 'Tasman Venture', zo heette de boot, werkt nauw samen met de 'Sea Shepard', de soort Greenpeace-achtige organisatie speciaal voor het beschermen van de walvissen tegen de walvisvaarders. Ik wist dus uiteraard vrij snel met welke tour ik mee wilde, ik steun graag dat soort organisaties.
Na een serie prachtige foto's (enige keer dat ik mijn spiegelreflex camera heb gemist, dat zouden helemaal geweldige foto's zijn geworden), weer teruggekeerd naar het vasteland.
De volgende dag stond Fraser Island op het programma!
Na wat boodschappen kwam ik Philippe uit Maastricht tegen. Hapje gaan eten en wat gekletst over muziek (blijkt gewoon ook fan te zijn van Phil Collins en Bryan Adams, haha hoe toevallig?) Het was erg gezellig en uiteindelijk vloog de avond voorbij. Ik moest mijn tas voor Fraser nog pakken en ging dus veel te laat slapen.

Volgende dag: Fraser Island (oorspronkelijke Aboriginal naam: K'gari = Paradise). Grootste zandeiland in de wereld. 125 km lang en zo'n 25 km breed. Het bijzondere is dat Fraser een zandeiland is, maar het midden bestaat voor een groot gedeelte uit regenwoud. Ik had een tour geboekt bij 'Dropbear Adventures' een kleine, relatief nieuwe organisatie, die naar mijn idee de perfecte trip aanbood: 3 days, 2 nights self-drive guided tour. Slapen op het strand, zelf mogen rijden in het mulle zand met een 4WD en alle highlights van dit prachtige, bijzondere eiland. Vooraf een veiligheidsvideo gezien over zelf rijden op Fraser en de wilde dieren die daar leven.
De banden van de auto's op de ferry al aangepast aan de ruige omstandigheden op het eiland en ze voor een behoorlijk gedeelte leeg laten lopen (zo heb je meer grip in het zand). Gelukkig had ik goed opgelet tijdens de safety briefing en niet net zoals tijdens de veiligheidsinstructie in het vliegtuig, druk aan het bladeren zijn in de taxfree gids en totaal geen aandacht schenken aan de stewardess, die het gebruik van een zwemvest uitlegt. Deze briefing was echt noodzakelijk! Geen 'normale' wegen op het eiland, het had al 5 weken niet geregend en de wegen waren dus extreem... Ik ben nog nooit zoveel heen en weer gestuiterd en echt gelanceerd uit mijn stoel (ja, ook met mijn gewicht vloog ik bijna door het dak). De kustlijn, met nat zand, was de highway. Hier kon je makkelijk 80 km per uur rijden. Direct de eerste Dingo gezien, die rustig over deze 'highway' liep. Wat lijken die honden lief, maar het blijven wilde beesten...afstand houden dus. Tenten opgezet, kennisgemaakt met iedereen (wederom een hele leuke groep) en naar een prachtig zoetwater meer (Lake Wabby) aan de rand van een gigantische zandduin. Heerlijk gezwommen en daarna een Aussie bbq... 's Avonds de meest foute drankspelletjes gespeeld, ik bespaar iedereen de details, maar weer zo ontzettend gelachen. Rond 23.00 uur was ik gesloopt (tja, oma wordt ook een dagje ouder) en de tent opgezocht. Alles en dan bedoel ik ook echt álles zat op dat moment al onder het zand. Mensen die mij kennen weten dat ik een verschrikkelijke hekel heb aan zand (zeker in combinatie met zonnebrand, water, kleding en schoeisel). Waarom ga je dan naar Fraser? Goeie vraag, die ik mijzelf op dat moment ook stelde. Niet zeuren Kim, gewoon je slaapzak in, met zanderige voeten...No Worries! Ik lag met een Canadees meisje in de tent en om 2.00 uur 's nachts schrok ik wakker van een snuffelende en gravende Dingo, naast de tent *slik*. Natuurlijk gaat moeder natuur weer even dwars zitten en moet ik uitgerekend op dat moment enorm nodig plassen. Na max. 10 minuten van extreme vorm van inspanning om mijn plas op te houden, zo'n oncharmante hoofdband met zaklamp omgedaan en een sprint getrokken naar de wc...alleen een Dingo met Jamaicaans bloed had mij weten bij te houden.
Volgende dag veel gezien: Eli Creek, Maheno (scheepswrak op het strand), Champagne Pools en Indian Head. Dat laatste was een prachtig uitkijkpunt over zee. Wij hadden volgens de tourguide Troy ontzettend veel geluk en kregen bij alles te zien: Walvissen, mantra rog, dolfijnen, schildpadden, pijlstaartrog, 2 parende schildpadden en zelfs 2 Dugongs (soort zeekoeien, die met uitsterven worden bedreigd). Troy had in al die jaren dat hij woont op Fraser, nog nooit Dugongs gezien...uhm, ik wist niet eens wat het waren. Heb het maar op Google opgezocht ipv gevraagd aan hem, hij was zo enthousiast dat ik het niet wilde verpesten :-).
Na meerdere keren met de trucks vast te hebben gezeten in het zand, wat de trip extra avontuurlijk maakte, terug naar de kampeerplaats. Daar kwam bij de groep Duitsers weer de rum op tafel en werd ik al gauw gebombardeerd tot reserve Duitser en kreeg de fles in mijn handen geduwd. Sorry pap en mam, maar heb ook mijn eerste joint gerookt, kan het maar beter hier opbiechten. Maar ondertussen nog steeds geen normale sigaret aangeraakt, dus nu zo'n 2 1/2 maand gestopt!!! Ik kan je vertellen dat ik het avondeten niet heb meegemaakt, na de rum en de joint lag ik om 18.30 uur voor pampus op bed...ik weet nog alles en wederom zijn verdere details overbodig.
Om 6.30 uur stond ik weer fris op, serieus! De laatste dag kon beginnen. Lake McKenzie en het regenwoud stond op het programma, veel gereden in de 4WD's, hele lastige binnenlandse wegen. Wederom erg indrukwekkend... Een Carpet python van zo'n 3 meter lang gezien en weer wat loslopende Dingo's. Bij de ferry weer gegevens met de anderen uitgewisseld en de schade opgemaakt. Ik had (en heb ze echt geteld) 27 muggenbulten op mijn benen, 8 op mijn armen, 2 grote blauwe plekken op mijn dijbenen door de autoritten en 2 geschaafde en blauwe knieën door een niet nader te noemen valpartijtje.
Het gekke is dat Fraser ervoor heeft gezorgd dat ik 3 dagen onder het zand zat, bedekt met muggenbulten en vervelende bloeduitstortingen, je moest uitkijken voor nare spinnen, slangen, Dingo's en kwallen, maar het mijn favoriete plek op aarde is geworden. Wat een onbeschrijfelijk mooi eiland!

Wat gaat de tijd hard... Ben nu onderweg naar Brisbane en kom steeds dichterbij Sydney, maar dat betekent ook steeds dichterbij mijn reis naar huis. Ik wil helemaal niet naar huis er zijn nog zoveel dingen die ik zou willen zien en doen. Nog maar niet aan denken...

Love,
Kim

  • 19 Oktober 2013 - 10:43

    Jacques En Marijke:

    Lieve Kim,

    Wat een avonturen ook dit keer weer. En je eerste joint gerookt? Op veel latere leeftijd dan je vader, maar die is er alsnog kwaad over. Ga je nou de ene verslaving inruilen voor een andere of wil je een coffeeshop openen op Fraser Island?
    Die foto's van de walvissen waren echt spectaculair. Komt veel voor bij whale watching dat je niet veel te zien krijgt, alleen een paar exemplaren in de verte. Je hebt dus mazzel gehad.

    Tja, het schiet inderdaad al weer op. We kunnen ons voorstellen dat je liever wilt blijven. Dus dan toch maar die coffeeshop?

    Groetjes en nog veel plezier,

    Mam en pap

  • 19 Oktober 2013 - 13:49

    Marjolein:

    Hahahah... een Dingo met Jamaicaand bloed! Hoop niet dat die ook stoned was? Wat een geweldige avonturen weer! Kijk er elke keer weer naar uit om te lezen. Beetje het gevoel als klein kind.. een week wachten op het volgende avontuur van mijn helden Bassie & Adriaan :-) Maar na elke aflevering van jou avonturen mis in Australie steeds meer! Wat een schitterend land! Ik weet in ieder geval waar ik voor ga sparen... over een paar jaar in een Wickedcampervan naar de outback!

    Leuk je ff gesproken te hebben vanochtend. Veel plezier in Brisbane & Byron bay... en op de rest van je reis natuurlijk.

    xx

  • 19 Oktober 2013 - 14:02

    Marjolein:

    JamaicaanS uiteraard

  • 20 Oktober 2013 - 13:09

    Wendy:

    Ziet er goed uit Oma! ;)

    X

  • 20 Oktober 2013 - 19:13

    Corrie Koedam:

    Kimmie!!!
    Ik had mooi in mijn broek geplast hoor, een dingo of wat voor een beest dan ook daar kom ik mooi mijn tent niet voor uit s' nachts.
    Wat moet dat geweldig geweest zijn die tocht, het zien van zoveel dingen en dieren en zeker alle muggen! waren er geen zand vlooien?
    Ik zie nu al weer uit naar je volgende verslag en weet je die joint, is ook een ervaring, 1 die je maar wel weer snel moet laten staan!
    Nou meid, geniet zo lang het nog kan en vertel ons je verhalen!!
    Kuzzzzzzzzzzzzzzzz Corrie

  • 21 Oktober 2013 - 00:58

    Jacco:

    Hi Kim, leuk om je reisverslagen te lezen!

  • 21 Oktober 2013 - 18:58

    Greet Gallagher:

    Hoi Kim
    Wederom een fantastisch vehaal.laat het betreft de joint maar bij 1keer
    blijven! !!maar ja. What the hell!!!!!!

    Liefs Mike en Greet

  • 22 Oktober 2013 - 03:46

    Kim Spel:

    @pap & mam nee, geen coffeeshop voor mij...misschien een exclusief taartwinkeltje op Fraser? En nee hoor, geen verslavingen meer voor mij, voel me zo vrij en veel energieker! Ik zit nu wel in een superleuk stadje, een echt hippiedorp Byron Bay...maar zal mij gedragen...

    @Marleineke ik ben onze Wicked campervan al aan het uitzoeken hoor, heb er al behoorlijk wat gefotografeerd. En nu snap ik volledig het Aussie-virus, heb het ook. Ik heb vannacht echt gedroomd dat ik expres het vliegtuig naar huis miste en hier bleef wonen (doe het niet, maar zou hier absoluut kunnen blijven).

    @zussie hahaha, bedankt hè!!

    @Corrie het waren erg krappe tentjes Cor, als ik in mijn broek had geplast, was mijn tentgenootje ongetwijfeld ook nat geworden...dat had de trip een heel andere dimensie gegeven. Beetje avontuur opzoeken hoor! En ik hoorde dat als je op Fraser een groot ongeluk krijgt, gebeten wordt door een slang, giftige kwal of aangevallen wordt door een agressieve dingo moet je naar het vasteland gevlogen worden door een helicopter en laat dat nou nét mijn favoriete manier van vliegen zijn haha. No Worries hier, gaat prima met mij en living on the edge ;-)

    @Jac dank je wel! Leuk om te horen...

    @Greet precies, I'm living the good life! Maar ik maak er geen gewoonte van hoor...was gewoon enorm nieuwsgierig haha!

  • 22 Oktober 2013 - 12:25

    Lems4:

    Ha Kim,

    Geweldig je verhaal!! geniet er nog even van!
    hier is het herfstvakantie en Carmen& Felipe zijn een dagje met oma naar de ZOO. Felipe wilde een kameleon spotte omdat hij nu alleen maar boeken van de Kameleon wil voorgelezen hebben ;-)

    Je foto met de koala vanmorgen laten zien! He miss you ....
    ook je foto's van de walvissen zijn al meerdere keer bekeken, en je weet het hé, Felipe wil bioloog worden .... dus nog even geduld en je kunt samen op avontuur ....

    lfs Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 29935

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 04 November 2013

Australia

Landen bezocht: