Cairns, Great Barrier Reef & Cape Tribulation - Reisverslag uit Cairns, Australië van Kim Spel - WaarBenJij.nu Cairns, Great Barrier Reef & Cape Tribulation - Reisverslag uit Cairns, Australië van Kim Spel - WaarBenJij.nu

Cairns, Great Barrier Reef & Cape Tribulation

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

30 September 2013 | Australië, Cairns

Hi,

Donderdag 26 september vloog ik van Sydney naar het tropische noorden, Cairns.
Ik had vanuit Sydney al een hostel geboekt, dus dat scheelde ter plekke zoeken en regelen. Onderweg in de airport shuttlebus raakte ik in gesprek met een man; aardig, verder beetje raar.
Hij stapte eerder uit dan ik, dus zou ik hem vast niet meer zien.
Aangekomen bij Esplanades (boulevard van Cairns) en daar zat mijn hostel; Nomads.
Uhm, simpel hostel, goede locatie, wel druk en jemig voel me soms echt bejaard tussen al die 19 a 20 jarige testosteron en oestrogeen bommetjes...Het is momenteel sowieso erg druk ivm 'Springbreak' voor de studenten hier. Beetje Cairns rondgelopen, de Lonely Planet van Wendy erbij gepakt (met handige aantekeningen!) en zag dat Wen een paar jaar geleden in een motel direct naast mijn hostel had geslapen, Bellview. Uiteindelijk nog ergens een trip naar Cape Tribulation, Port Douglas en Daintree (regenwoud, stranden en krokodillen) geboekt voor morgen.
In mijn hostel kwam ik een Canadese medestander tegen, Lee van 34 (ben toch niet de oudste haha). Hij zou de volgende dag dezelfde tour doen, dus dat was erg gezellig.

Volgende ochtend moesten wij om 7.10 uur verzamelen voor onze trip naar het regenwoud. Kwam de 4x4 vehicle 15 min te laat ('no worries' hier) bleek dat ze mij per ongeluk voor de dag daarna hadden geboekt, kon ik gewoon niet mee ivm volgeboekte tour.
Ben naar de tourbalie gegaan en zij boden wel 10x hun excuses aan. Kreeg mijn geld terug en mocht de trip alsnog, gratis dus, op een andere dag maken. Jammer dat het niet samen met Lee zou zijn, maar scheelde wel $170,- . Ben de rest van de dag maar heerlijk gaan zonnen en zwemmen.

Zaterdag stond het duiken en de helikopter vlucht op het programma. Had er enorm veel zin in, maar vond het ook wel spannend. Was bijna 6 jaar geleden dat ik voor het laatst gedoken had (schaam :-S). Met Down Under Dive mee de boot op en kreeg gelijk mijn eigen wetsuit in handen gedrukt en kregen de gecertificeerde duikers een briefing. Wat gebaren geleerd om bepaalde dieren aan elkaar duidelijk te kunnen maken onder water (praat erg lastig met zo'n ademapparaat in je mond). Gebaren geleerd voor 'Nemo'of Clownfish, voor schildpad, voor mantra, voor barracuda, voor Lionfish (weet Nederlandse naam even niet) en natuurlijk gebaar voor haai geleerd. Kleine haai, grote haai en de 'get the hell away and pray- haai'
Heb in totaal 3 duiken die dag gemaakt en het ging super, wist alles nog. Waren echt de mooiste duiken die ik ooit gemaakt heb. Het was alsof ik in een zoutwater aquarium gestapt was. Ik heb verschillende Nemo's, een barracuda, maanvissen, black lionfish, mega clam's en.....2 grijze reefsharks van heel dichtbij gezien, ik deed bijna zo'n vreugdedans (Fam. Spelbrink in Oostenrijk momentje) onderwater. Echt bizar om voor het eerst haaien te zien bij het duiken. Wat een hoop verschillende vissen en kleuren, ondanks de vernietigende 'Coral bleaching' wat er momenteel in de Great Barrier Reef aan de gang is. Oorzaak weten ze nog niet precies, maar er zijn theorieën: opwarming vd aarde, gat in de ozonlaag boven Australië, schepen die 'vreemd' ballastwater dumpen voordat ze havens bereiken, met bijv. koraaletende en blekende organismen.
De Great Barrier Reef verdwijnt helaas in rap tempo, wat eeuwig zonde is. Ik hoop dat ze de GBR nog kunnen redden, het is echt een uniek stukje van de wereld. Zo dat was mijn 'make the world a better place' praatje.
Voor de 3e duik waren we naar een ander rif gevaren, bij aankomst zwom er al een enorme barracuda om de boot heen. Tussen de duikers zaten ook mensen die alleen maar konden snorkelen of zwemmen. Liep één nerveuze, licht geïrriteerde vrouw rond, die er al vrij snel achter kwam dat varen niet helemaal haar 'ding' was. Ze had letterlijk het hele benedendek onder gespuugd en werd daar, begrijpelijkerwijs, niet vrolijker van. Toen we aankwamen bij de derde duikplek had de vrouw, ondertussen op oorlogspad en haar man moest 't ontgelden, toch haar badpak aangetrokken en ging heel voorzichtig het water in (lees: bibberend, mopperend en zeer oncharmant). Eenmaal met duikbril op tussen alle snorkelaars, gooide een crewmember een gekookte garnaal in het water, 1 meter van die vrouw af. De nieuwsgierige barracuda hapte naar die garnaal en die vrouw steeg zowat op uit het water. Gillen, schreeuwen en binnen 10 sec weer aan boord. Ik dacht dat ik uit mijn wetsuit zou scheuren van het lachen. Die vrouw had niet haar dag, zeg maar.
Na mijn 3e, wederom fantastische duik, via klein bootje naar een drijvend heliplatform gevaren en in een helikopter een geweldige vlucht boven de Great Barrier Reef gehad...amazing!
Eenmaal terug in Cairns met Lee nog een drankje in the Irish Pub gedaan en vroeg mijn bed in. Zondag alsnog de gratis trip naar Cape Tribulation gepland.

Zondagochtend checkte ik uit het hostel en besloot om 1 nacht in Bellview te gaan slapen (kamer voor mij alleen!!) Gaf ik mijn naam door aan de man achter de balie, zei hij; "Have you been here before? Your name sounds familiar... haha, dat zal wel door jou komen Wen!
Mijn grote rugzak gedropt en wachten op de tourguide. Loop Bellview uit en tegen wie bots ik letterlijk aan (ik en mijn geweldige motoriek af en toe)? Die aardige, maar wel wat vreemde gozer uit de shuttlebus, het was 6.45 uur 's ochtends. Hij begon een praatje en voor ik er erg in had vroeg hij aan mijn ondertussen gearriveerde tourguide, of hij mee mocht. Hij lapte even $170,- en stapte vrolijk met mij de bus in. Na 10 min. had ik door dat ik helemaal gek van hem zou worden. Zijn naam was Fia, geboren in Tuvalu (bij Fiji) en woonde sinds 10 jaar in Cairns. Hij moest om alles lachen wat ik zei. Voor diegene die 'The Lion King' hebben gezien...ken je vast die schele, maffe hyena Ed, kan je dat lachje voor je halen? Zo klonk Fia... Hij droeg alles voor me (zelfs op het strand toen ik mijn slippers uitdeed, stond hij erop die ook nog te dragen, "NO" zei ik voor de 3e keer). Verder heel amicaal en gewoon irritant. Stond ik met iemand anders te praten, kwam hij er rustig tussen staan. Paar keer gezegd dat ik gek van hem werd, hij maar lachen...zucht! Tot hij op een gegeven moment vroeg wanneer mijn Greyhound naar Townsville zou vertrekken, hij ging gewoon mee... DACHT HET NIET! Even vriendelijk uitgelegd dat dat mij niet zo goed idee leek. Na de trip gauw afscheid van hem genomen en Lee stond mij gelukkig al op te wachten. De tour zelf was geweldig "Where the rainforrest meets the reef!" Prachtige omgeving, mooie stranden (4 Mile beach & Cape Tribulation beach) en wat kleine krokodillen gezien.

Nu zit ik in het park in Cairns dit te schrijven en over een uur gaat mijn Greyhound naar Townsville. Mijn reis zuidwaarts is begonnen.
Bedankt iedereen voor de leuke sms'jes en natuurlijk de reacties op mijn reisverslagen.

Veel liefs

  • 30 September 2013 - 06:27

    Marjolein:

    Haha... dat je als vent Fia heet zegt eigenlijk al genoeg! Mafkees :-)
    Goed te horen dat je het zo waanzinnig hebt daar. En elke keer weer schitterend om je verhalen te lezen!!

    xx

  • 30 September 2013 - 06:32

    Nina:

    Je moet ze dus al van je afslaan, de mannen! ;-)
    Gaaf om te lezen weer Kim, bijna onwerkelijk dat je dat allemaal meemaakt zo ver weg.
    Top!! X

  • 30 September 2013 - 06:44

    Nelleke:

    Geweldig om je ervaringen te kunnen lezen! Kijk alweer uit naar de volgende..
    Genietse!! xxx

  • 30 September 2013 - 07:42

    Marina + Propje:

    Wat een avonturen meid! Lijkt me een fantastisch land om eens heen te gaan. Jammer dat je mannelijke gezelschap nog steeds niet de Australische mr. Grey blijkt te zijn. Dan wordt je blog vast een bestseller ;-) heel veel plezier nog!
    X en een schopje van propje :-P

  • 30 September 2013 - 08:00

    Corrie Koedam:

    Hoi Kimmie,
    Mafketels zijn er dus overal en niet alleen hier.
    Kijk maar uit wat je aan ze verteld, voor je het weet reist hij achter je aan! haha
    Geweldig he al die mooie vissen, wij hebben ook zo genoten toen we op Bali waren.
    Je kan trouwens perfect schrijven, ik lees je verhalen graag dus ga er maar lekker mee door en een hele geweldige tijd nog!!
    Kuzzzzzzzzzz

  • 30 September 2013 - 11:18

    Lems4:

    Ha Kim,
    wat een heerlijk verslag!
    plezier bij het vinden van de juiste reisgenoten ;-)
    lfs Els en vissekus van Felipe ;-)

  • 30 September 2013 - 13:23

    Kim Spel:

    @Marjolein moest wel aan 'onze' actie in Turkije denken, om van die vervelende gasten af te komen...had je een Oscar voor moeten krijgen...haha, miste je wel hoor bij Fia. xx
    @Nina nou dat valt enorm mee hoor en als ze leuk zijn, sla ik ze niet van mij af ;-) kus
    @Nelleke Thanks meis, kus terug
    @Marina & propje die mr Grey nog niet gespot nee, maar goed...lange afstandsrelatie is ook niet waar ik echt op uit ben...relaties dichtbij zijn al gecompliceerd genoeg. Knuffel voor propje. Hoop dat je je al veel beter voelt. x
    @Corrie was blij dat mijn bus vertrok, zonder hem...Ik denk dat de boodschap goed aangekomen is gisteren. Veel liefs
    @Els & Felipe dank jullie wel! Heel veel liefs en een dikke vissenkus voor Felipe terug xx

  • 30 September 2013 - 19:15

    Greet Gallagher:

    Lieve Kim
    goede reis verder zonder Fia.maar het klinkt allemaal fantastisch xxxx

  • 30 September 2013 - 19:30

    Zus:

    Ha lieve zus,

    Allereerst gefeliciteerd met zussendag!! Nee ik wist ook niet dat het bestond en hoorde het ook net pas op de radio, maar bij deze gefeliciteerd! :)
    Wat een geweldig verhaal ook weer! Ja ze zullen mij bij Bellview wel kennen aangezien ik gillend weggerend ben bij Gilligans (zeer fout party hostel) en bij hen aankwam kloppen.
    Ik moet zeggen dat Cairns niet 'my cup of tea' was, maar ik " Port Doug" en " Cape Trib" wel erg geweldig vond. Ohhh je bent ook lekker dichtbij Whitsundays.... ik zou zo graag die zeiltrip met je willen doen.... (ANACONDA III ROCKS BIG TIME!!!). Je gaat zo lekker genieten en nog veel meer van het geweldige Great Barrier Reef zien. Lekker muziek op en wind in de zeilen.

    Blijf lekker genieten zus. Ook als het eventjes tegen zit... Je kan het!

    Love you!!!!

    X

  • 30 September 2013 - 20:05

    Els:

    Wat geweldig om het allemaal te lezen
    Het lijkt wel op een hoofdstuk uit een boek
    Ben nu al benieuwd naar het volgende hoofdstuk
    Nog heel veel plezier maar dat zal wel lukken
    Dikke knuffel Els

  • 30 September 2013 - 20:19

    Marijke En Jacques:

    Hi Kim,

    We vinden Fia eigenlijk wel spannend. In elk geval niet saai. Zouden hem graag ontmoeten. Neem hem maar mee; we zijn dol op dergelijke types.

    Zonder gekheid, wat een avonturen! En wat een verslag weer. Je boek begint zo al aardig vorm te krijgen. En dat je vaak de oudste in het hostel bent is je eigen schuld; had je je moeder of mij maar mee moeten nemen.

    Nog heel veel plezier; je weet nu hoe je dure events gratis kunt krijgen. Gewoon op de verkeerde dag komen opdraven en volhouden dat ze een fout hebben gemaakt.
    Ons ben zuunig!!

    Tot de volgende keer,

    Pa en ma

  • 01 Oktober 2013 - 02:42

    Kim Spel:

    Haha pap, wat ben je weer heerlijk sarcastisch!
    @Wen, jij ook gefeliciteerd met zussendag! Neem een mooi cadeautje voor je mee. Love you!
    @Greet, dank je wel! Liefs
    @Els leuk om te horen dat je mijn verhalen graag leest! Veel liefs from Down Under xx

  • 01 Oktober 2013 - 09:46

    Tamara:

    Kim, geweldig wat je allemaal mee maakt! Ik geniet mee door jouw verhalen. Super dat je dit doet zeg! X

  • 01 Oktober 2013 - 10:21

    Gady:

    Hi Kim, zo tof om je verhaal te lezen. Such à shame van het GBR. Ik zou het ook graag n keer zien. Jij hebt hem in THE pocket. Veel plezier, je straalt blijheid uit en dat zien alle types. Goed dat je duidelijk voor jezelf uit komt. Afijn, geniet en ik leef met je mee terwijl ik met mijn voet in het gips zit.

    Groetjes Gady.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 2147
Totaal aantal bezoekers 29922

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 04 November 2013

Australia

Landen bezocht: